Thursday, August 12, 2010

.::jumpa harta karun!!::.


hari ni hari kedua puasa and hari kedua jugak bagi aku berkebun..adoi!!belum apa2,the whole tangan ngan badan aku sengal2..nak cakap made in kL,xjugak..

kalau semalam aku belajar me'r0peh' iaitu membersihkan tanah belakang umah tu dari segala macam daun2 kering,pokok menjalar dan lain2 (emm,pk lah sendiri.ehee)..arini aku belajar membuat batas sebab mak nak tanam kangkung,jagung ngan kacang bendi..mak aku buat sebelah n aku buat sebelah..mak boleh siapkan dalam masa sejam,aku buat 2jam..haha,err..dengan alasannya,I punye lagi panjang daripada mak punye..ehee..(panjang lebih sekaki je kot.padahal mmg lembab)..dah la rupa batas tu pelik..mak kata,kalau nk mencangkul tanah,ada caranya.biasanya org takik nipis2 n xdalam sgt..tp aku takuk tanah tu, 90degree..cane la xguna kudrat yang banyak..

lepas da siap tu,kitorg tanam la segala benda yang ada..walaupun penat,but I could draw a smile a while bila tgk balik tanah blkg umah tu..impossible thing had turned possible on me..and I did it well,yeah,well enough for a freshie like me..

but again..i lupa nak amek gambar..huhu..i try esok..

kat tengah2 kawasan aku bercucuk tanam tu,ada serumpun serai wangi..sgt serabut aku tgk..kalau dikira daun hijau ngan daun coklat yg da mati tu,aku rasa nisbah dia 1:2..macam semak da aku tgk..memula aku potong daun die ngan parang.tp buat pengetahuan sesiapa yg xtau macam aku,korg jgn cuba adegan ni tanpa memakai baju berlengan panjang sbb daun serai amatlah tajam..korg xkan rasa sakit memula tu.tp akan terasa la azab nye masa korg mandi..adoii!!!banyak gile calar...seb bek mak aku warning awal.kalu x,berbirat la tangan aku yang gebu ni.=))

nk dijadikan cerita,nenek aku yang kupanggil 'wan' ada cakap,kalau kita tebas serumpun serai wangi yang da tua (nak mamp0s.ehee),nasib baik,boleh jumpa intan..w0w!!terbeliak biji mata aku..err..semangat membara..walaupun aku xpercaya,tp ne tau..nasib baik,tejumpa,kaya..xyah susah2 aku g kije..berkebun la aku spanjang hayat.hehe,dasar pemalas!!

tebas2 punye tebas,err aku xtau la betul ke idak word yang aku guna ni betul ke x.tp,tu la yg aku buat.guna cangkul,tarik daun yg lebat tu..turn it down,cari akar.takik guna parang wan aku.simpan la yg mana blh guna..tp serious,wangi la bau serai tu..patut la nama die serai wangi..makcik aku kata,amek la simpan.rebus daun die.blh buat minyak wangi masa tunang..haha..jimat!!sape2 yg nak,jgn segan2 nak mintak ngan I ye..ada lagi ni..=))

last2,apa aku jumpa?cuba korg sume teka..
hampeh t0l...
tungguL kayu..pun da kering..aku rasa,abes semua nutrien die si serai tu amek..
apa lagi aku jumpa ye..
4ekor siput khinzir,2ekor anak katak,sekor yg rupa nya mcm cicak tp bukan cicak..
kaciwa sungguh!!

anyway,
its an experience for me to keep and learn..
k lah..gotta go for now..

p/s: sape2 yg rasa nk bg urutan percuma,silalah PM i ye...jasa anda didahulukan dengan ucapan terima kasih...ad0ii!!

2 comments:

  1. ala,kunci umah da pulangkan..kalu x,blh ogawa sekejap..(mcm umah sendiri plk)..ha,g shopping mall byk kan..tQ kakti~~

    ReplyDelete