Tuesday, August 10, 2010

.::satu Ramadhan::.

salam Ramadhan semua...

ini bukan lah kali pertama aku berpuasa di kampungku di Pahang.tp sebelum ni aku xdapat nak ingat sgt sbb aku still kecik (maksudnye masa aku sekolah rendah dulu)..since aku masuk asrama, matrix n masuk universiti ni,aku berpuasa bersama rakan2 dan hanya pulang untuk merayakan eidul-fitri beberapa hari sebelumnya..sangat membosankan kan??

beberapa hari yang lepas,aku telah menerima ijazah pertama aku yg diadakan 2 hari berturut2 iaitu - peringkat jabatan & fakulti di HUKM, Cheras pada 6/8/2010 dan peringkat universiti di kampus induk Bangi pada 7/8/2010..alhamdulillah,segala proses pengambilan skrol,transkrip dan gambar dapat diselesaikan sebelum aku pulang ke kampung untuk menyambut Ramadhan al-Mubarak bersama mak dan ayah..and xdilupakan bersama semua sepupu-sepapat ku dan wan..

hidup di kampung,fuh..sudah pun ku jangkakan..pagi2 lagi keringat ku dah dikerah..kami tinggal dirumah baru pak ngah.so,kwsn blkg rumah masih penuh dgn semak samun.dengan semangat yang baru,aku memegang cangkul dan pertama kali mendengar perkataan 'mer0peh'..ehee.aku pun xtau cane nk eja.kalu org Pahang tau kot cane nk pronounce benda ni.'mer0peh' ni maksudnye membersihkan tanah daripada segala anak2 pokok and rumput menjalar..nasib baik kawasan xluas mana..alhamdulillah,aku berjaya bersihkan n memasang pagar..in the next post,insya-Allah aku upload gambar kawasan blkg umah kami tu..

dalam perancangannya,mak nak tanam sayur kat situ..tgk lah mcm mana..harap2,dptla bantu aku turunkan berat badan aku..peluh yg keluar,jgn cakap lah..berbaldi2..ehee..

thanx Allah,kerana berikan aku kesempatan merasa kelainan di bulan yg mulia ni..semoga aku dapat bertadarus secara berterusan..masa kat uni dulu,try jugak buat,tp xpernah dapat habiskan 1 quran..asek sangkut je..yela kan,tym memalam tu,ade je aktiviti menjalar keluar,g bukak pose kat sane la,kat sini lah..mana nk sempat buat segala..balik2 da penat..huhu..sgt sedih..

anyway,apa2pun aku doakan semoga kita semua dapat menjalani ibadah berpuasa pada tahun ni dengan lebih taqwa n tawadhu'..lama aku tinggalkan ilmu agama,terasa sejuk bila refresh semula semuanya..alhamdulillah...tahun depan,bila aku da start kije,aku sendiri xtau aku sempat terawih penuh atau tidak.yela,kije shift ni kan xmenentu...=((

tgk lah hari2 yg setrusnya,aku akan cuba untuk upload post baru supaya aku sendiri dapat ingat and kenang saat2 yang best macam ni..jangan lupa bersahur & menjaga segala deria dr menjejaskan kesempurnaan ibadah puasa kita..
renung2kan dan selamat beramal!!

p/s: selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak aku ucapkan pada family aku (Umie,abah,mak,ayah,long,kakti,jojo,kak iela,amah,adik ain,mak sedara,pak sedara,sepupu2 semua) walau kat mana pun korg semua..pada Ahmad Syatila,semoga bulan yg mulia ni membawa perubahan yang lebih bermakna buat kita semua..

4 comments:

  1. mesti lawa rumoh mok kat kg nti hehe

    ReplyDelete
  2. err..im trying..tp kekti dtg pun da lambat..brg ayah da penuh dulu da..masuk2 pintu lagi da bersusun nmpak..xleh nk buat ape..ehee..kat lua tu,blh la kekti tlg..=))

    ReplyDelete
  3. aah,tadi mak andak sol ada ckp pasal pka..
    pka kat umah lipis kan??

    ReplyDelete